Nagycenk látnivalói

Nagycenki Széchenyi Múzeumvasút

Cím Nagycenk Major. u. 47.610123 N, 16.704942 E
A nagycenki Széchenyi-kastély közelében, a Győr-Sopron-Ebenfurti Vasút Zrt. kezdeményezésére 1972-ben épült meg a 760 mm nyomtávolságú Széchenyi Múzeumvasút. A vasutat a GYSEV Zrt. üzemelteti Nagycenk és Fertőboz között, a szolgálatot gyermekvasutasok látják el. Bár a múzeumvasút vonala mindössze 3600 m hosszú, mind a fiatal, mind a felnőtt „vasútbarátok” körében nagy népszerűségnek örvend.

Tisztelt Utasunk, kedves Vendégünk!
Amikor felszáll a pöfékelő gőzössel, vagy a lágyan duruzsuló dízelmozdonnyal vontatott múzeumvasúti szerelvényre, egy kissé a „múltba” vagy legalábbis az „elmúlt idők vonatán” utazik, hiszen a Széchenyi Múzeumvasút valamiképpen visszaadja a régmúlt idők utazásainak hangulatát, romantikáját.

Ha útközben egy kis nyugalomra vágyik, pihenjen a kellemes árnyékot adó, hatalmas fák hűvösében felállított erdei pihenőpadokon. Itt, az egyedülálló Hársfasor és az állomásépület között épült fel a keskeny nyomtávú vasútjaink már nem üzemeltethető, de megmentett járműveit felsorakoztató bemutatópark. Ez hivatott kiegészíteni a keskeny nyomtávú vasutak üzeméből eddig nyújtott ismereteket. A Skanzenben felfedezhetik tehát Magyarország egyes vidékein egykor közlekedtetett mozdonyokat, vasúti kocsikat és kipróbálhatják a vonathintát, valamint a gőzös-mókuskereket.

A Nagycenki Széchenyi Múzeumvasút üzemének megalakulása

1969 őszén a GYSEV köreiben vetődött fel a gondolat, hogy a hazai keskeny nyomtávú közlekedés gyorsütemű felszámolásával egyidejűleg történjék gondoskodás arról, hogy e vasúti rendszernek a legjellemzőbb eszközeit mentsük meg, s lehetőleg üzem közben mutassuk be a nagyközönségnek. A gondolat legjobbkor támadt, hiszen a nagycenki Széchenyi kastély helyreállítási munkái megindultak, s abba emlékmúzeumot terveztek.

A nagyvasút és a kastély között szükség volt valamilyen személyszállító kapcsolat teremtésére, kézenfekvő volt tehát a tervezett múzeumvasutat Nagycenken megépíteni, kiindulva a GYSEV Fertőboz állomásáról. 1969 szeptemberében megtörtént az első bejárás, melynek során döntés született a volt Fertőboz–Nagycenki cukorgyár vonal töltésének és annak Ikva felett átívelő hídjának a felhasználására. Ez a mai Fertőboz–Barátság szakasz. A terv megvalósítása a rajzasztalon kezdődött, majd a vágányok építéséhez szükséges anyagok, és a múzeumvasúti célra alkalmas járművek felkutatásával folytatódott. 1970 nyarán indult meg tulajdonképpen a pályaépítés.

Az üzem megindításához két gőzmozdony állt rendelkezésre. Ezek 1970-ig a Szurdokpüspöki kovaföldbányában dolgoztak, majd az Építési és Városfejlesztési Minisztérium minden ellenszolgáltatás nélkül átengedte a két remek kismozdonyt a Múzeumvasút számára. A 394 023 számú mozdony eredetileg a mezőhegyesi cukorgyár répavasútjára épült 1923-ban. A mozdony némi átalakítás után került hozzánk. Bizonyára még „gólyafészkes” kéménnyel épült, helyébe valahol a mai kéményét szerelték fel rá, és gőzdombját is átalakították. Az apró mozdonyok súlya 10 tonna, engedélyezett sebességük pedig 25 km/h volt. Mélyen alul, a kerekek között elhelyezett víztartályukba 3m3 vizet vehetnek fel, ezzel is növelték tapadásukat, alacsony súlypontjuk miatt járásuk viszonylag nyugodt volt.

A személyszállítás lebonyolításához Kisújszálláson egy megszüntetett kisvasút selejtezett kocsijaiból válogattunk. Így került ide az első három személykocsi, melyek a debreceni járműjavítóban lettek helyreállítva. Még ősszel további kocsik kerültek kiválasztásra, majd átvételre a MÁV-tól. A Békéscsabán leselejtezett kocsik közül egy kalauz-, és négy személykocsival bővült a járműparkunk.

A pálya 14kg/fm súlyú használt, felbontott gazdasági vasutakból kikerült sínanyagból épült, vegyesen vasbeton, illetve faaljakkal. A pályára engedélyezett tengelynyomás 4 tonna volt. A második vonalszakasz, amely a Széchenyi Kastéllyal teremt összeköttetést, 1972-ben készült el. Fertőbozon az új vonalrésszel egy időben készült el a Múzeumvasút fűtőháza is.

1972 őszén a Közép-dunántúli Szénbányászati Tröszt megkezdte a balinkai bányavasút felszámolását. A vasúton a vontatást 490 sorozatú mozdonyokkal látták el, melyek ennek a sorozatnak utolsó darabjai voltak. Így különösen jelentős volt a Tröszt határozata, mellyel átengedte a mozdonyai közül az egyik legjobb állapotban lévő „András” nevű gőzmozdonyát a Múzeumvasút számára.

A nagycenki Széchenyi István Múzeumvasutat 1970–72 között a Győr-Sopron-Ebenfurti Vasút Zrt. nagyrészt saját anyagi eszközeivel, valamint széles társadalmi összefogás segítségével építette.

1974 őszén kialakult kilenc mozdonnyal a skanzen első terve, melynek kivitelezési munkálatai meg is kezdődnek. Ezekben még szovjet kiskatonák is részt vettek, de a munkák gyorsan elhaltak. 1978 tavaszán ismételten megkezdték a skanzen építési munkálatait, mely után 1978 július 29-én (a XXVIII. Vasutasnapon) átadták a közönségnek a nagycenki mozdonyskanzent. 1981 júliusában, szintén a kínálat bővítése végett, megépült Kastély állomáson a lóvasúti pálya. A kisvasút vonalán pedig az első nagyobb pályarekonstrukció 1987-88-ban lett végrehajtva, amikor a 4,0 t tengelyterhelés helyett azt 12,0 tonnára emelték.

A 394 023 számú mozdonyt 2006-ban elszállították a debreceni (Zsuzsi) kisvasútra. A másik kismozdony, a 394 057 számú gőzös, 1996 óta a szilvásváradi kisvasúton teljesít szolgálatot. 2004-ben a Balatonfenyvesi Gazdasági Vasútról érkezett hozzánk egy C–50 típusú dízelmozdony, amely „Kiscenk” névre hallgat. Nyári hétvégéken András, a gőzös, és Kiscenk, a dízel közösen rója köreit személykocsijaival a 760 mm szélességű sínpáron, 3600 méteren, mind az idősebb, mind pedig a fiatalabb generáció nagy örömére.

Tartsanak velünk – izgalmas és felejthetetlen utazásban lesz részük!
Nagycenk Szechenyi Muzeumvasut 1 Nagycenk Szechenyi Muzeumvasut 2 Nagycenk Szechenyi Muzeumvasut 3
Nagycenki Szabadtéri Kisvasút Kiállítás
Nagycenk
0.09 km

Nagycenki Szabadtéri Kisvasút Kiállítás, Nagycenk
Nagycenki Hársfasor
Nagycenk
0.16 km

Nagycenki Hársfasor, Nagycenk
Széchenyi-kastély (Emlékmúzeum)
Nagycenk
0.27 km

Széchenyi-kastély (Emlékmúzeum), Nagycenk
Széchenyi István Lovasképzési Központ
Nagycenk
0.43 km

Széchenyi István Lovasképzési Központ, Nagycenk
Horváth & Lukács Galéria
Nagycenk
0.88 km

Horváth & Lukács Galéria, Nagycenk
Régi mesterségek szerszámkiállítása
Nagycenk
0.98 km

Régi mesterségek szerszámkiállítása, Nagycenk
Levanda Étterem és Panzió
Kópháza
6.81 km

Levanda Étterem és Panzió, Kópháza
Alpokalja Vendégház Sopron
Sopron
11.75 km

Alpokalja Vendégház Sopron, Sopron
Palatinus Hotel
Sopron
13.62 km

Palatinus Hotel, Sopron
Szidónia Kastélyszálloda (Verseghy-kastély)
Röjtökmuzsaj
13.93 km

Szidónia Kastélyszálloda (Verseghy-kastély), Röjtökmuzsaj
Vadászkürt Panzió és Étterem
Sopron
13.93 km

Vadászkürt Panzió és Étterem, Sopron
Ilonka Szállás
Röjtökmuzsaj
14.14 km

Ilonka Szállás, Röjtökmuzsaj