FÉNYBEN TÜNDÖKLŐ - Válogatás a Laczkó Dezső Múzeum kortárs üvegművészeti gyűjteményéből
Az üvegnek, ennek a sajátos, egyedülálló anyagnak szenteljük kiállításunkat, amely gyűjteményünk tekintélyes, országos összehasonlításban is jelentős kortárs üvegművészeti anyagából válogat. Különlegessé teszi ezt a kollekciót, hogy a múzeum megyei gyűjtőköre ellenére - a kedvező körülményeknek köszönhetően - az évtizedek során országos léptékű üveggyűjtemény alakulhatott itt ki.
Megalapozását elősegítette a közeli Ajkai Üveggyár, amelynek 1985-ös és 1990-es Üvegszimpóziumai után a kísérletező, alkotó napok művészi termékei a veszprémi múzeumba kerülhettek. A múzeum által rendezett 1990-es Tihanyi Üvegtriennálé, majd az ezt követő időszak kiállításai, üveg témájú konferenciái kedvezően befolyásolták a gyűjtemény gyarapodását, amely aztán ajándékozások, pályázatok útján tovább bővült.
Mindenképpen meg kell említenünk Gopcsa Katalin Németh Lajos-díjas művészettörténész elkötelezett, aktív részvételét a gyűjtemény létrehozásában és folyamatos, hozzáértő gyarapításában. Az utolsó jelentős üvegművészeti kiállításunk 2010-ben Varázslatos üvegvilág(Az üveg sokszínűségéről a rómaiaktól a kortárs üvegművészetig) címmel szintén neki és Dohnál Szonja művészettörténésznek köszönhető. A következő évben készült el a Múzeum Tanulmányi raktára, ahol az érdeklődők számára hozzáférhető módon, megvilágított vitrinekben kapott helyet az értékes gyűjtemény.
A gyarapodás kezdeti időszaka egybeesik magyar üvegművészet felfutó periódusával, de maga a gyűjtemény a tudatos építésnek köszönhetően reprezentálja annak történeti ívét, generációit az azt megteremtő nagy mesterekkel, meghatározó szellemű művésztanárokkal, ill. tanítványaikkal, akik azóta maguk is jelentős életművet hoztak létre. Kiállításunk az ő alkotásaikból válogat, és fontos hangsúlyozni ezt a szándékot, hiszen gyűjteményünk teljes anyagát, 66 üvegtervező iparművésznek több, mint 400 alkotását nem is tudnánk egyszerre bemutatni.
A válogatással szeretnénk illusztrálni a hazai üvegművészet időbeli kibontakozását a kezdeti periódus híres szobrászművészeinek az üveg területén tett kísérleteitől a legutóbbi beszerzésekig; bemutatni az üveg megmunkálásának technikai sokszínűségét, bravúros megoldásait és azokat a fő tendenciákat, amelyek az alkotókat jellemzik. Az áttekinthetőséget segítve külön választottuk a gondolati tartalmú, geometrikus elvű üvegszobrokat az egyedi tervezésű használati tárgyaktól. A kollekció gazdagsága miatt tervezzük a bemutatott anyag megújítását az üvegtárgyak cseréjével, hogy minél több alkotást tudjunk kiállítani.
A helyszínként választott Hősök kapuja ugyan nem üvegkiállításra szánt hely, archaizáló ólmozott színes üvegablakai mégsem idegenek az azonos anyagból építkező jövevények számára. A helyszűke is erősen behatárolta kiállítási lehetőségeinket. Mégis az üveget, ezt a rendkívüli anyagot ünnepeljük itt annak ellenére, hogy a jelenlegi nehéz körülmények között a híres Ajkai Üveggyár küzd a fennmaradásért, és országosan is csak néhány üveghuta működik már.
Kiállításunk önerőből jött létre a Laczkó Dezső Múzeum munkatársainak szakmai közreműködésével.
Hozzászólások
Ehhez a látnivalóhoz még
nem érkezett hozzászólás.
Az üvegnek, ennek a sajátos, egyedülálló anyagnak szenteljük kiállításunkat, amely gyűjteményünk tekintélyes, országos összehasonlításban is jelentős kortárs üvegművészeti anyagából válogat. Különlegessé teszi ezt a kollekciót, hogy a múzeum megyei gyűjtőköre ellenére - a kedvező körülményeknek köszönhetően - az évtizedek során országos léptékű üveggyűjtemény alakulhatott itt ki.
Megalapozását elősegítette a közeli Ajkai Üveggyár, amelynek 1985-ös és 1990-es Üvegszimpóziumai után a kísérletező, alkotó napok művészi termékei a veszprémi múzeumba kerülhettek. A múzeum által rendezett 1990-es Tihanyi Üvegtriennálé, majd az ezt követő időszak kiállításai, üveg témájú konferenciái kedvezően befolyásolták a gyűjtemény gyarapodását, amely aztán ajándékozások, pályázatok útján tovább bővült.
Mindenképpen meg kell említenünk Gopcsa Katalin Németh Lajos-díjas művészettörténész elkötelezett, aktív részvételét a gyűjtemény létrehozásában és folyamatos, hozzáértő gyarapításában. Az utolsó jelentős üvegművészeti kiállításunk 2010-ben Varázslatos üvegvilág(Az üveg sokszínűségéről a rómaiaktól a kortárs üvegművészetig) címmel szintén neki és Dohnál Szonja művészettörténésznek köszönhető. A következő évben készült el a Múzeum Tanulmányi raktára, ahol az érdeklődők számára hozzáférhető módon, megvilágított vitrinekben kapott helyet az értékes gyűjtemény.
A gyarapodás kezdeti időszaka egybeesik magyar üvegművészet felfutó periódusával, de maga a gyűjtemény a tudatos építésnek köszönhetően reprezentálja annak történeti ívét, generációit az azt megteremtő nagy mesterekkel, meghatározó szellemű művésztanárokkal, ill. tanítványaikkal, akik azóta maguk is jelentős életművet hoztak létre. Kiállításunk az ő alkotásaikból válogat, és fontos hangsúlyozni ezt a szándékot, hiszen gyűjteményünk teljes anyagát, 66 üvegtervező iparművésznek több, mint 400 alkotását nem is tudnánk egyszerre bemutatni.
A válogatással szeretnénk illusztrálni a hazai üvegművészet időbeli kibontakozását a kezdeti periódus híres szobrászművészeinek az üveg területén tett kísérleteitől a legutóbbi beszerzésekig; bemutatni az üveg megmunkálásának technikai sokszínűségét, bravúros megoldásait és azokat a fő tendenciákat, amelyek az alkotókat jellemzik. Az áttekinthetőséget segítve külön választottuk a gondolati tartalmú, geometrikus elvű üvegszobrokat az egyedi tervezésű használati tárgyaktól. A kollekció gazdagsága miatt tervezzük a bemutatott anyag megújítását az üvegtárgyak cseréjével, hogy minél több alkotást tudjunk kiállítani.
A helyszínként választott Hősök kapuja ugyan nem üvegkiállításra szánt hely, archaizáló ólmozott színes üvegablakai mégsem idegenek az azonos anyagból építkező jövevények számára. A helyszűke is erősen behatárolta kiállítási lehetőségeinket. Mégis az üveget, ezt a rendkívüli anyagot ünnepeljük itt annak ellenére, hogy a jelenlegi nehéz körülmények között a híres Ajkai Üveggyár küzd a fennmaradásért, és országosan is csak néhány üveghuta működik már.
Kiállításunk önerőből jött létre a Laczkó Dezső Múzeum munkatársainak szakmai közreműködésével.