Szokolya látnivalói

Királyréti Erdei Vasút

Cím Szokolya Kossuth u. 2. 47.864395 N, 19.005731 E

Az 1990. esztendőben Szokolya község úgy döntött, a munkába járók utazását autóbusszal szervezik meg.

Ennek következtében 1991. január 1-től a napi tizenhárom vonatpár ötre fogyott. Ez és az általános gazdasági válság együttesen vezetett oda, hogy az üzemeltető 1992 május 18-én rákényszerült a kisvasút leállítására. Ettől kezdve néhány évig üzemelés-szünetelés váltakozott a vasúton, attól függően, hogy sikerült-e a működtetésre támogatást szerezni.


Időközben szervezeti változások is lezajlottak. Az erdőgazdaság Ipoly Erdő Rt. néven üzemel tovább, a kisvasutat pedig eleinte a Börzsönyi Gyermekvasútért Alapítvány vette pártfogásába. Csak az erdei vasutak új állami támogatási rendszerének az 1990-es évek első felében történt kidolgozásával sikerült újra stabilizálni a vasút üzemeltetését, de ekkor már kizárólag túristaforgalmi céllal.


1992-ben a a Királyrét 11 jelű nyitott és két Dunakeszin gyártott zárt kocsit a Mátravasút vásárolt meg, és szállította el. Megfogyatkoztak az MK48-asok is. Az Mk48,2019-es a Szombathelyi Járműjavítóból felújítás után már nem érkezett vissza, az ausztriai Zillertalbahn vásárolta meg, majd 1994. szeptemberében a két poggyászteres kocsi és további öt személykocsi is ausztriai kisvasutakra került.


Érdekesség, hogy az 1995. évben a nagybörzsönyi vonal kis kétszakaszos kocsiját Paphegyre szállították felújításra, innen 1996-ban a Budapesti Közlekedési Múzeumba került, ma is ott látható.

Sok szűk esztendő után 2001-től ismét a fejlődés jellemezte a vasútüzemet. Tavasztól a korábbinál több vonat közlekedik a vonalon hétköznapokon is, az utolsó vonat pedig két órával később indul, ami örvendetes változást hozott az utasforgalomban is. 2002-ben a járművek állagvédelme érdekében kétvágányos, 48 m hosszú járműtároló csarnok épült Paphegy állomáson.


Mintegy 40 év szünet után ismét megjelent a kisvasúton a gőzvontatás.

Igaz, már nem gazdasági céllal, hanem nosztalgiavonatok továbbítására.

A gőzmozdony (490,2004) a romániai Szászváros (Orastie) fatelepéről érkezett, felújítása 2003-ban fejeződött be.

A gőzvontatás visszaállítása érdekében Kismaros és Paphegy állomásokon vízvételezési helyek is épültek.

Szokolya Kisvasut
Mányoki-Viski kiállítóterem
Szokolya
0.38 km

Mányoki-Viski kiállítóterem, Szokolya
Nagy-Kőszikla kilátópont
Kismaros
3.05 km

Nagy-Kőszikla kilátópont, Kismaros
Ciszterci Nővérek Monostor
Kismaros
3.10 km

Ciszterci Nővérek Monostor, Kismaros
Királyréti Hajtánypálya
Szokolya
3.73 km

Királyréti Hajtánypálya, Szokolya
Öreg rádiók kiállítása
Kismaros
3.75 km

Öreg rádiók kiállítása, Kismaros
Erdei vasút
Kismaros
3.78 km

Erdei vasút, Kismaros