Süttő országosan is ismert természeti értéke, a falu legszebb ékessége, a Dunával párhuzamosan futó Rákóczi Ferenc út mellett álló, kis levelű, mintegy 420 éves hársfa, mely földig ereszkedő lombkoronájával lenyűgöző jelenség.
A közhiedelem Rákóczi fájának tartja, feltételezve, hogy egykor a fejedelem pihent alatta.
A fa árnyékában 1890-ben még kőfaragás működött, ennek következtében a fa környékén a talaj rengeteg kőtörmeléket tartalmaz. 1917-ben indult Süttőn a Csernoch erdei vasút amelynek nyomvonala a hársfa mellett is elhaladt, megállót is neveztek el itt róla Süttő-Hársfa néven. A kisvasút 30 év működés után szűnt meg, de 1951-ben újra indult, mint Süttői Állami Erdei Vasút és üzemelt 1970-ig.
A fát a süttőiek nagy becsben tartották és így van ez a mai napig is. A Fa körül bekerített park létesült. 1926-ban állították fel, Müller Ernő kőbánya tulajdonos által adományozott, I. világháborús piramis alakú hősi emlékművet, és köréje ültettek, az elesett hősök számát megközelítő mennyiségű fenyőfacsemetét. Később helyezték el a II. világháború áldozatainak emlékére állított angyalt ábrázoló emlékművet.
A hársfa a nyolcvanas években ünnepélyes keretek között megyei védettséget kapott. Minthogy azonban a hársfa állaga egyre romlott a helyi Tanács felkérte Almády Zoltán tanár barlangászt és csoportját a fa ápolására. A törzsben hatalmas üreg tátongott, a letört ágak helyén odúk mutatkoztak. Ezeket a nyílásokat, a karbantartást megelőzően, az önkéntesen vállalkozó általános iskolások megtisztították gondos munkával az azokban az évtizedek során lerakódott, beledobált szeméttől, korhadéktól. Ezután az üregeket szakszerűen gyantával öntötték ki, és a nyílásokat elzárták. A védett fának az esztétikai és természeti értékén felül jelentős a levegőtisztító szerepe, valamint zajcsökkentő hatása is. Méretei monumentálisak: A kerülete 6,3 m, főtörzs magassága 1,60 m, korona magassága 12-14 m, lombkorona átmérője 20-25 m, és mintegy 1000-1400 m3 lombsátrat visel.
Méltóságos külseje Devecseri Gábor költőt is megihlette, így ír róla:
"Mérföldkövet állítottatok mellém
Vajon miért? Úgy hiszitek mérhető az időben megtett utam?"
Hozzászólások
Ehhez a látnivalóhoz még
nem érkezett hozzászólás.
A közhiedelem Rákóczi fájának tartja, feltételezve, hogy egykor a fejedelem pihent alatta.
A fa árnyékában 1890-ben még kőfaragás működött, ennek következtében a fa környékén a talaj rengeteg kőtörmeléket tartalmaz. 1917-ben indult Süttőn a Csernoch erdei vasút amelynek nyomvonala a hársfa mellett is elhaladt, megállót is neveztek el itt róla Süttő-Hársfa néven. A kisvasút 30 év működés után szűnt meg, de 1951-ben újra indult, mint Süttői Állami Erdei Vasút és üzemelt 1970-ig.
A fát a süttőiek nagy becsben tartották és így van ez a mai napig is. A Fa körül bekerített park létesült. 1926-ban állították fel, Müller Ernő kőbánya tulajdonos által adományozott, I. világháborús piramis alakú hősi emlékművet, és köréje ültettek, az elesett hősök számát megközelítő mennyiségű fenyőfacsemetét. Később helyezték el a II. világháború áldozatainak emlékére állított angyalt ábrázoló emlékművet.
A hársfa a nyolcvanas években ünnepélyes keretek között megyei védettséget kapott. Minthogy azonban a hársfa állaga egyre romlott a helyi Tanács felkérte Almády Zoltán tanár barlangászt és csoportját a fa ápolására. A törzsben hatalmas üreg tátongott, a letört ágak helyén odúk mutatkoztak. Ezeket a nyílásokat, a karbantartást megelőzően, az önkéntesen vállalkozó általános iskolások megtisztították gondos munkával az azokban az évtizedek során lerakódott, beledobált szeméttől, korhadéktól. Ezután az üregeket szakszerűen gyantával öntötték ki, és a nyílásokat elzárták. A védett fának az esztétikai és természeti értékén felül jelentős a levegőtisztító szerepe, valamint zajcsökkentő hatása is. Méretei monumentálisak: A kerülete 6,3 m, főtörzs magassága 1,60 m, korona magassága 12-14 m, lombkorona átmérője 20-25 m, és mintegy 1000-1400 m3 lombsátrat visel.
Méltóságos külseje Devecseri Gábor költőt is megihlette, így ír róla:
"Mérföldkövet állítottatok mellém
Vajon miért? Úgy hiszitek mérhető az időben megtett utam?"