Az utak az emberiség életében mindig alapvető szerepet játszottak: annyira hozzátartoznak a civilizációhoz, hogy szinte soha nem jutnak tudatosan az eszünkbe, akár a levegő, amelyet belélegzünk. Az utaknak köszönhető nagy részben a modern civilizáció kifejlődése, nemcsak fizikailag, hanem szellemileg összekötötték a különböző embercsoportokat, népeket, országokat. Ezért lehet nagyon izgalmas megismerkedni az utak – s ezen belül az utak építésének – történetével.
Ezek a történetek a különböző korszakok életéről mesélnek, kultúráját őrzik. Kiderül, hogy különböző korszakokban milyen szerepet töltöttek be ezek az utak, főleg a nagy (akkoriban szinte végtelennek tetsző) kontinensen átvezető utak. Ezeken vándorolt az áru mindenfelé. A borostyán a Baltikumtól a Földközi tengerig a borostyánkő úton, a só Erdélyből a só úton le a Dunához (ahonnan hajókon ment tovább), vagy a selyem keletről a selyem-úton.
Vándoroltak az emberek és eszmék, mesteremberek, krónikások, hírvivők, s azt utak mentén a megálló-helyeken az emberek nemcsak árut, de a kultúrát is cserélték egymással.
Régen az utazás hetekig, hónapokig tartott, az emberek akik utaztak, az utakon éltek. Az utak története tehát hozzátartozik az emberiség történetéhez, és ezt a történetet fejti ki, mutatja be, teszi átélhetővé a múzeum kiállítása.
Az utak vitték a változásokat is, ugyanakkor egy nagyon erős konzervativitást is mutatnak: sok mai út nyomvonala, a régi római provincia útjainak nyomvonalát követi. Az út mentén talált régészeti leletek is árulkodnak azokról az emberekről, akik ezeken jártak, sőt, a Szombathelyen megmaradt útrészlet gyűrődései még egy savariai földrengés nyomait is megőrizték.
Az útépítés technikája is őrzi a történelmet: a technikáét. A régi római utak szerkezetétől a modern aszfalt és betonutakig visz ez a történet, kéziszerszámokon, majd egyre modernebb gépeken keresztül. A hagyományos útépítési technikákat leginkább úgy ismerhetjük meg, ha megismerkedünk az útkaparók, útőrök munkájával, ők voltak felelősek az utak minőségéért. És ha felülhetünk egy úthengerre és egy kicsit mehetünk vele, akkor minden bizonnyal másféleképpen nézünk majd az útra, amelyen majd hazafelé tartunk.
Az utak nem létezhetnének a hidak nélkül, hiszen a kontinenst keresztül-kasul átszelő folyókon át kell kelni. Ezért ehhez a történethez szorosan hozzátartozik a hidak története is, a kőből rakott boltíves hidaktól a klasszikus Mária Valéria hídon át a modern kábelhidakig. Ezek történetét is végigkísérheti a látogató a kiállításon, és a kialakuló híd-skanzenben.
Várjuk szeretettel a Kiskőrösi Úttörténeti Múzeumban!
Hozzászólások
Ehhez a látnivalóhoz még
nem érkezett hozzászólás.
Magyarország legnagyobb arborétuma, a Szarvasi Arborétum Szarvas határában, a Holt-Körös partján terül el 82 hektáron.Gróf Bolza Pál a Körösök szabályozása után, az 1880-as évek végén kezdte meg azt a
Trianon Múzeum
A műemléki védettségű, újjáépült Zichy-kastély és a benne működő Trianon Múzeum – a magyar nemzet számára sorsdöntő éveket bemutató – megújult kiállításaival a Kárpát-medencében egyedülálló „zarándokh
Károlyi-kastély
A fehérvárcsurgói kastélyt magába foglaló birtok története meglehetősen régre nyúlik vissza. 1834-ben a Perényi család zálogosította el Károlyi György grófnak ami 1853-ban, vásárlás útján végleg a Kár
Kristály Múzeum
A Kristály Múzeum, mely csak a nevében múzeum egy kiállítóhely, mely bemutatja a nagy múltú Ajka Kristály termékeit a kezdetektől.A gyárat 1878-ban Neumann Bernát alapította. Eleinte háztartási üvegár
Gödöllői Királyi Kastély
A Gödöllői Királyi Kastély nemcsak Magyarország legnagyobb barokk kastélya, hanem egyike a legjelentősebb kulturális örökségi helyszíneknek is. Grassalkovich I. Antal megrendelésére épült a 18. század
Bordűr Interaktív Szőnyegmúzeum
VARÁZSLATOS SZŐNYEGMÚZEUM, mely elrepít az igazi csoda szőnyegek Világába Békésszentandráson!Békésszentandráson immár 100 éve áll egy "varázskastély", melyben világhírű békésszentandrási szőnyegszövés
Kiemelt szállás ajánlatok (12)
Esterházy Fogadó
Esterházy Fogadó a vértes szívében található Kőhányás pusztán. A Kéktúra útvonal egyik bélyegző pontja ahol szállással, étteremmel, nagy parkolóval, zárható kerékpár tárolóval és 5 állásos ló pihenőve
Premier Hotel Miskolc
A Premier Hotel Miskolc a Macropolis bevásárló- és irodaközpontban található, amely egy egész háztömböt foglal el a belvárosban, ahol nagy európai vállalatok irodái, üzletek, apartmanok találhatóak. A
Hotel Narád****
Fedezd fel a természet csodáit Magyarország legmagasabban fekvő, erdőkkel körülölelt wellness szállodájában! Itt, a festői környezetben minden évszakban felejthetetlen élményekben lesz részed, Téged é
Fácános Vadászház és Rendezvényközpont
Soponya a Sárvíz mentén, Fejér megye délnyugati részén helyezkedik el. Az Ökoturisztikai Központ a község szélén, csodálatos erdős-tavas környezetben várja a kikapcsolódásra vágyókat. A mintegy 1000 h
Idehaza Vendégház Kisszekeres
Földszintes teljes ház, 3 fős lakosztály, 1 hálótérrel (pótágyazható).Ingyenes parkolásSZÉP kártya elfogadóhely: OTP Nyitvatartás: április 1. - október 30.Macska, kutya bevihető (500 Ft / éj) 1 szoba,
Börzsönyi Ékszerdoboz
Börzsönyi Ékszerdoboz - Privát wellness a Tölgyek ölelésébenVárunk Kismaroson, Börzsönyligeten az erdő csendjével. Budapesttől 40percre. A DOBOZ minden kényelmével és vintage hangulatával🍂Privát jacuz
Ezek a történetek a különböző korszakok életéről mesélnek, kultúráját őrzik. Kiderül, hogy különböző korszakokban milyen szerepet töltöttek be ezek az utak, főleg a nagy (akkoriban szinte végtelennek tetsző) kontinensen átvezető utak. Ezeken vándorolt az áru mindenfelé. A borostyán a Baltikumtól a Földközi tengerig a borostyánkő úton, a só Erdélyből a só úton le a Dunához (ahonnan hajókon ment tovább), vagy a selyem keletről a selyem-úton.
Vándoroltak az emberek és eszmék, mesteremberek, krónikások, hírvivők, s azt utak mentén a megálló-helyeken az emberek nemcsak árut, de a kultúrát is cserélték egymással.
Régen az utazás hetekig, hónapokig tartott, az emberek akik utaztak, az utakon éltek. Az utak története tehát hozzátartozik az emberiség történetéhez, és ezt a történetet fejti ki, mutatja be, teszi átélhetővé a múzeum kiállítása.
Az utak vitték a változásokat is, ugyanakkor egy nagyon erős konzervativitást is mutatnak: sok mai út nyomvonala, a régi római provincia útjainak nyomvonalát követi. Az út mentén talált régészeti leletek is árulkodnak azokról az emberekről, akik ezeken jártak, sőt, a Szombathelyen megmaradt útrészlet gyűrődései még egy savariai földrengés nyomait is megőrizték.
Az útépítés technikája is őrzi a történelmet: a technikáét. A régi római utak szerkezetétől a modern aszfalt és betonutakig visz ez a történet, kéziszerszámokon, majd egyre modernebb gépeken keresztül. A hagyományos útépítési technikákat leginkább úgy ismerhetjük meg, ha megismerkedünk az útkaparók, útőrök munkájával, ők voltak felelősek az utak minőségéért. És ha felülhetünk egy úthengerre és egy kicsit mehetünk vele, akkor minden bizonnyal másféleképpen nézünk majd az útra, amelyen majd hazafelé tartunk.
Az utak nem létezhetnének a hidak nélkül, hiszen a kontinenst keresztül-kasul átszelő folyókon át kell kelni. Ezért ehhez a történethez szorosan hozzátartozik a hidak története is, a kőből rakott boltíves hidaktól a klasszikus Mária Valéria hídon át a modern kábelhidakig. Ezek történetét is végigkísérheti a látogató a kiállításon, és a kialakuló híd-skanzenben.
Várjuk szeretettel a Kiskőrösi Úttörténeti Múzeumban!