Kaáli Nagy Géza professzornak, az egykori Kaáli Intézetek alapítójának régi vágya vált valóra. Az elmúlt néhány év alatt létrehozta és látogathatóvá tette az ország legnagyobb és legváltozatosabb járműgyűjteményét.
Sehol a világon nem található egy fedél alatt annyi magyar gyártmányú motorbicikli, mint itt Dörgicsén. Méray 1000, WM Csepelek, SHB, BM, Mátrák, túra Csepelek, Tünde, Panni, Berva, Danuvia és az összes Pannónia egészen az 1975-ben gyártott P12-s modellig, köztük olyan ritkaságokkal, mint a Pannónia MC62 vagy a Danuvia DMC125.
Ezen kívül olyan híres motorbiciklik kerültek kiállításra, mint a 100 éves Henderson DeLuxe és az Indian PowerPlus. Eredeti formájában itt tündököl a BSA Empire Star (1936) is, amilyennel Szent-Györgyi Albert Nobel-díjas tudósunk körbemotorozta fél Európát. Kiállításra került számos ikonikus motor is: Zündapp KS600, NSU 601 TS, Matchless J Sport, Moto Guzzi Falcone Sport, Triumph Ricardo, Scott Super Squirrel, Imperia Model H, Norton Model 18, Ariel, Red Hunter, BMW R51/3, hogy csak néhányat említsünk. Kaáli professzor hazahozta az USA-ban vásárolt Harley-Davidson FXRX Low Rider (1987) motorbiciklijét is, ami még szinte bejáratásra sem került.
A volt szocialista országokban gyártott motorbiciklik jeles képviselői is a gyűjteményt erősítik. A kiállításon láthatók azok a családi motorok, melyek a professzor édesapjának a tulajdonában voltak. Természetesen sok helyen a jármű mellett az archív családi fénykép is látható a falon.
A gépkocsik gyűjteménye is egyedülálló az országban. Több olyan jármű is akad, amelyből Magyarországon csupán egyetlen példány található, de a világon is ritkaságszámba megy. A fő helyen a 109 éves F.N. Model 1950s szerepel. További fénypontok: MG TC (1949), Fiat Special F3 (1952), Lea-Francis 14 HP (1953), Alvis TC,108/G Graber-Willowbrook (1955), Borgward Isabella Coupe (1960), Lancia Flaminia GT 2.5 Touring (1960), Facel Vega II (1963), Iso Lelle (1971), Lamborghini Espada (1973),. Rover P5b Coupe (1973), Bugatti Type 35B (1930/1918/R), AC Cobra 427 SC (1965/2017RR).
Olyan világhírű modellek állnak itt egymás mellett, mint a Ford Model T, Plymouth 30U, Rolls-Royce Silver Shadow, Bentley Continental R, Aston Martin V8, BMW 502 (a “barokk angyal”), Cadillac 62, Mercedes-Benz 190 SL, Porsche 356B, Ford Mustang, Volvo P1800S, Jaguar E-type, Maserati Merak, Ferrari 208 GT4, Morgan 4/4, Willys M38, Chevrolet 3100, Alfa Romeo Montreal, Volkswagen Transporter “Samba”, Rover, Bitter Coupe SC 3.0 és még sorolhatnánk tovább.
Kialakításra került egy amerikai “gyorsvendéglő” is, az ún. Diner, melyben korhű zenegép, Coca-Cola automata, ikonikus bútorok találhatók, természetesen előtte parkoló korabeli autókkal.
Az összes jármű üzemképes és eredeti újszerű vagy felújított, restaurált állapotban tekinthető meg. A járművek beszerzésénél hazai és külföldi szakemberek segítettek a járművek kiválasztásában, és a megfelelő háttér információ összeállításában. A járművek adattábláit dr. Négyesi Pál járműtörténész állította össze. A muzeális motorok és autók hozzájuk illő termekben, gyönyörű megvilágításban, korhű díszítő és kiegészítő elemekkel teljes pompájukban láthatók, melyeken Nagy Péter restaurátor szakértő keze nyoma mindenütt jelen van.
A 140 darabból álló gyűjteményt korábban kizárólag Kaáli professzor barátai, ismerősei látogathatták. 2020. szeptemberétől alkalom nyílt arra, hogy a veterán járműrajongók és más érdeklődők csoportos látogatás formájában megtekintsék a kiállítást. Ennek szervezését Popovics Renáta irányítja (telefon: +36 70 388 1655).
Látogatás kizárólag a honlapon keresztül történt regisztáció után lehetséges. Regisztráció nélkül nem fogadunk látogatókat.
Hozzászólások
Ehhez a látnivalóhoz még
nem érkezett hozzászólás.
Szóljon hozzá, mondja el
véleményét!
További látnivalók a közelben (0)
Szállások a közelben (0)
Szerkesztőségi ajánlat (12)
Szarvasi Arborétum (Pepi-kert)
Magyarország legnagyobb arborétuma, a Szarvasi Arborétum Szarvas határában, a Holt-Körös partján terül el 82 hektáron.Gróf Bolza Pál a Körösök szabályozása után, az 1880-as évek végén kezdte meg azt a
Trianon Múzeum
A műemléki védettségű, újjáépült Zichy-kastély és a benne működő Trianon Múzeum – a magyar nemzet számára sorsdöntő éveket bemutató – megújult kiállításaival a Kárpát-medencében egyedülálló „zarándokh
Károlyi-kastély
A fehérvárcsurgói kastélyt magába foglaló birtok története meglehetősen régre nyúlik vissza. 1834-ben a Perényi család zálogosította el Károlyi György grófnak ami 1853-ban, vásárlás útján végleg a Kár
Kristály Múzeum
A Kristály Múzeum, mely csak a nevében múzeum egy kiállítóhely, mely bemutatja a nagy múltú Ajka Kristály termékeit a kezdetektől.A gyárat 1878-ban Neumann Bernát alapította. Eleinte háztartási üvegár
Gödöllői Királyi Kastély
A Gödöllői Királyi Kastély nemcsak Magyarország legnagyobb barokk kastélya, hanem egyike a legjelentősebb kulturális örökségi helyszíneknek is. Grassalkovich I. Antal megrendelésére épült a 18. század
Bordűr Interaktív Szőnyegmúzeum
VARÁZSLATOS SZŐNYEGMÚZEUM, mely elrepít az igazi csoda szőnyegek Világába Békésszentandráson!Békésszentandráson immár 100 éve áll egy "varázskastély", melyben világhírű békésszentandrási szőnyegszövés
Kaáli Nagy Géza professzornak, az egykori Kaáli Intézetek alapítójának régi vágya vált valóra. Az elmúlt néhány év alatt létrehozta és látogathatóvá tette az ország legnagyobb és legváltozatosabb járműgyűjteményét.
Sehol a világon nem található egy fedél alatt annyi magyar gyártmányú motorbicikli, mint itt Dörgicsén. Méray 1000, WM Csepelek, SHB, BM, Mátrák, túra Csepelek, Tünde, Panni, Berva, Danuvia és az összes Pannónia egészen az 1975-ben gyártott P12-s modellig, köztük olyan ritkaságokkal, mint a Pannónia MC62 vagy a Danuvia DMC125.
Ezen kívül olyan híres motorbiciklik kerültek kiállításra, mint a 100 éves Henderson DeLuxe és az Indian PowerPlus. Eredeti formájában itt tündököl a BSA Empire Star (1936) is, amilyennel Szent-Györgyi Albert Nobel-díjas tudósunk körbemotorozta fél Európát. Kiállításra került számos ikonikus motor is: Zündapp KS600, NSU 601 TS, Matchless J Sport, Moto Guzzi Falcone Sport, Triumph Ricardo, Scott Super Squirrel, Imperia Model H, Norton Model 18, Ariel, Red Hunter, BMW R51/3, hogy csak néhányat említsünk. Kaáli professzor hazahozta az USA-ban vásárolt Harley-Davidson FXRX Low Rider (1987) motorbiciklijét is, ami még szinte bejáratásra sem került.
A volt szocialista országokban gyártott motorbiciklik jeles képviselői is a gyűjteményt erősítik. A kiállításon láthatók azok a családi motorok, melyek a professzor édesapjának a tulajdonában voltak. Természetesen sok helyen a jármű mellett az archív családi fénykép is látható a falon.
A gépkocsik gyűjteménye is egyedülálló az országban. Több olyan jármű is akad, amelyből Magyarországon csupán egyetlen példány található, de a világon is ritkaságszámba megy. A fő helyen a 109 éves F.N. Model 1950s szerepel. További fénypontok: MG TC (1949), Fiat Special F3 (1952), Lea-Francis 14 HP (1953), Alvis TC,108/G Graber-Willowbrook (1955), Borgward Isabella Coupe (1960), Lancia Flaminia GT 2.5 Touring (1960), Facel Vega II (1963), Iso Lelle (1971), Lamborghini Espada (1973),. Rover P5b Coupe (1973), Bugatti Type 35B (1930/1918/R), AC Cobra 427 SC (1965/2017RR).
Olyan világhírű modellek állnak itt egymás mellett, mint a Ford Model T, Plymouth 30U, Rolls-Royce Silver Shadow, Bentley Continental R, Aston Martin V8, BMW 502 (a “barokk angyal”), Cadillac 62, Mercedes-Benz 190 SL, Porsche 356B, Ford Mustang, Volvo P1800S, Jaguar E-type, Maserati Merak, Ferrari 208 GT4, Morgan 4/4, Willys M38, Chevrolet 3100, Alfa Romeo Montreal, Volkswagen Transporter “Samba”, Rover, Bitter Coupe SC 3.0 és még sorolhatnánk tovább.
Kialakításra került egy amerikai “gyorsvendéglő” is, az ún. Diner, melyben korhű zenegép, Coca-Cola automata, ikonikus bútorok találhatók, természetesen előtte parkoló korabeli autókkal.
Az összes jármű üzemképes és eredeti újszerű vagy felújított, restaurált állapotban tekinthető meg. A járművek beszerzésénél hazai és külföldi szakemberek segítettek a járművek kiválasztásában, és a megfelelő háttér információ összeállításában. A járművek adattábláit dr. Négyesi Pál járműtörténész állította össze. A muzeális motorok és autók hozzájuk illő termekben, gyönyörű megvilágításban, korhű díszítő és kiegészítő elemekkel teljes pompájukban láthatók, melyeken Nagy Péter restaurátor szakértő keze nyoma mindenütt jelen van.
A 140 darabból álló gyűjteményt korábban kizárólag Kaáli professzor barátai, ismerősei látogathatták. 2020. szeptemberétől alkalom nyílt arra, hogy a veterán járműrajongók és más érdeklődők csoportos látogatás formájában megtekintsék a kiállítást. Ennek szervezését Popovics Renáta irányítja (telefon: +36 70 388 1655).
Látogatás kizárólag a honlapon keresztül történt regisztáció után lehetséges. Regisztráció nélkül nem fogadunk látogatókat.