Budapest látnivalói

Hármashatárhegy körtúra

Cím Budapest XII. kerület, Hármashatárhegy 47.486801 N, 18.954592 E
Kapcsolat Web: www.bkv.hu
Táv 12 km, szintemelkedés 150 m (menetidő 4-5 óra).
Budapest - Budaörs - Budakeszi határainak volt itt egykor a találkozó pontja, innen ered a Hármashatár elnevezés.
Leszállva a 21-es buszról az erdő felé, nagyjából déli irányba indulunk a piros négyzet jelzésen. Néhány méter után megjelenik a sárga körút jel is.
A négyzet és körút jelzés együtt halad egy széles erdei úton, amerre haladunk.

A Kakukk-hegy és Frank-hegy alig észrevehető nyerge után a jobbra (kelet felé) forduló négyzet jelzésen pár perc alatt a Frank-hegyi Turistahához érünk. A kis menedékháztól visszaballaghatunk a sárga körút elágazásáig, eddigi útirányunkhoz képest jobbra (nyugat felé) tartva, az erdőszélen vezető jelzetlen úton is elérhetjük a sárga körutat.
Irányunkat tartva - de már erdőben - ezt a jelzést követjük. Nemsokára jobbról-balról mesterséges barlangok, úgynevezett Piktortégla-üregek láthatók. A negyvenes-ötvenes évekig súroláshoz használt kőport bányásztak ezekből. Bármennyire kíváncsiak vagyunk, egyikbe se menjünk be! Mint ahogy a felszínen több helyen is látszik, sok a beomlott járat, a meglévőkben nagy az omlásveszély. Egy felhagyott külszíni bánya közelében jól járt, folyamatos meredekségű út derékszögű kanyarulatához érünk. Ezen az úton vezet Budaörsről a János-hegyen és a Vörös-pocsolyáson át Pilisbe a piros sáv jelzés, amelyen most balra (dél felé) indulunk.
Mielőtt kiérnénk az erdőből, a sáv jelzés újabb derékszöggel balra (kelet felé) fordul és leereszkedik Budaörsre. Mi nem erre, hanem déli irányban a piros kereszt jelzésen kimegyünk egy köves útra, és ott balra tovább. Az út két oldalán kisebb fenyves, majd nyílt füves tér következik.

A repülős emlékhelytől jól látszik a Szekrényes-hegy sziklás csúcsa és rajta a vitorlázó repülők egykori kilövésére szolgáló építmény. Az út jelzetlen és meredek, de érdemes felkapaszkodni, mert csodálatos a kilátás.
Ha kigyönyörködtük magunkat a panorámában, akkor ereszkedjünk arrafelé vissza, amerről feljöttünk. A nyeregből még mindig jelzés nélküli úton balra (észak felé), a repülőgépek felé vesszük az irányt, de nem megyünk el a kerítésig, hanem jóval előtte balra, a Kies-völgy felső szakaszába fordulunk. A viszonylag szűk völgyet két oldalt meredek, fenyőkkel kontyolt hegyek övezik. A völgy a Szekrényes-hegyet megkerülve ívesen fordul nyugati irányból dél felé. Az ív legerősebb hajlatában egy tisztáson találkozunk a sárga sáv jelzéssel. A Csíki Csárdától érkezik, és tart a Pilisbe. Egy darabon követjük. Derékszögben jobbra (észak felé) felkapaszkodunk a fenyőkkel ékesített nyeregbe, amely látványos, érdekes hely. Hirtelen lejtő után, egy völgyecskébe érve, utunk egy széles földútba torkollik. Ezen jobbra, felfelé tartva elhaladunk egy érdekes, lépcsőzetes sziklaformáció mellett és a közeli hétvégi telkekhez vezető, erdei úthoz érünk, amelyen hajtűszerűen balra fordulunk és megteszünk néhány métert.

A közeli, enyhe ívű kanyarban elhagyjuk a széles utat és felkapaszkodunk a telkek széléhez. Itt újra jobbra, egy kitaposott erdei úton felfelé megyünk kb. ötszáz métert és jól járt útra találunk. Ezen vezet a piros és ezen megy tovább a sárga sáv is.

A sárga kereszt, szemben, kitaposott ösvényen továbbra is felfelé vezet. Nemsokára köves útra és a KFKI kerítéséhez érünk. Még száz méter és az autóbusz végállomásánál vagyunk.