Pálházai Erdei Vasút
Cím
Pálháza

48.472258 N, 21.509717 E
Kapcsolat
Telefon: 47/370-002
Web: www.kisvasut.hu/keptar/palhaza/palhaza.html
Pálházáról indul az ország legrégebbi keskeny nyomközű erdei vasútja, amely 1888 óta működik.
A kisvonat szerelvénye jelenleg Pálháza - Kőkapu - Rostalló között szállítja a turistákat.
Naponta háromszor (délelőtt kétszer, délután egy alkalommal) közlekedik.
A megadott telefonszámon adnak tájékoztatást a menetrendről, és különjárat is rendelhető.
Az első 7 km hosszú szakaszt a pálházi fűrészmalom és a kőkapui kastély között az akkori tulajdonos, gróf Károlyi László építtette.
A vonal terveit Karomy Jusztitian erdőmérnök készítette. Ez a pálya még 700 mm széles volt, és a farönkszállító kocsikat még lovak vontatták, ezért első elnevezése lóüzemű görpálya volt.
A kőkapui kastély alatti alagutat 1903-ban építették meg, ezáltal meg lehetett hosszabbítani a vonalat a Susulya végállomásig, és más völgyekbe is épülhetett elágazás.
1902-től már gőzvasút pöfögött a vonalon, de az ez által okozott erdőtüzek miatt néhány év után visszatértek a lóvontatásra.
Sokat jelentett az erdei vasút számára az 1924-től - megszüntetéséig, 1980-ig - közlekedő Sátoraljaújhely-Füzérkomlós MÁV vonal.
Az Állami Erdőgazdaság 1947-ben vette kezelésébe ezt a keskeny nyomtávú vasutat is, és a vonalat 760 mm-esere építette át.
A turistákat 1958-tól szállította az akkor még gőzmozdonnyal vontatott szerelvény, a C50 típusú diezelmozdonyok 1968-ban jelentek meg a vonalon.
A kisvaút működtetését 1980-tól szüneteltették, de nem szüntették meg, így jelentős társadalmi összefogással majd 10 év szünet után újra megindulhatott a forgalom a ma már 9,3 km hosszú pályán.