Gyöngyösi-Mátrafüred kisvasút
Cím
Gyöngyös
47.780958 N, 19.928952 E

Kapcsolat
Telefon: 37/312-447
Webhely nincs megadva
E-mail nincs megadva
 
 
A 20. század első évtizedében épített mátrai vasutak jellemzője az egymástól elszigetelt, keskenyvágányú vonalszakasz.
Valamennyi a teherszállítást szolgálta.

1906-ban Gyöngyössolymos északi határában, egy, a mátrai fakitermelésre alapított részvénytársaság és az Egri Érseki Uradalom nyitotta meg az első, keskenyvágányú, 600 mm nyomtávolságú, lóvontatású gazdasági vasútvonalát.
Nyírjesi vonalnak nevezték, amely a Nagy-völgyben, Lajosházán át északkeletre vezetett.
1907-ben szintén az uradalom építette ki a Szalajkaháztól a csukás-völgyi vonalat.
Barna Gábor és Fiai Rt. a Nagyvölgytől építette a monostor-völgyi vonalat Bagolyirtás alá.
1914-ben a csukás-völgyből északkeletre ágazó cseternás-völgyi vonalat nyitotta meg. Még abban az évben összekötötték a csukás-völgyi, cseternás-völgyi és a nyírjesi vonalat a szén-patak-völgyi vonallal.
A szén-patak-völgyi nagy-völgyi vonalat 1914/1916-ban Gyöngyössolymosig vezették.
1916-ban a gyöngyössolymosi vonalakon a lovakat gőzmozdonyokkal váltották fel.
A mozdony odaszállítása akkor még jelentős gondot okozott, hiszen nem volt sem alkalmas közút, sem megfelelő szállítóeszköz mozdonyszállításhoz.
A gyöngyösi MÁV állomásig vasúton érkezett kismozdonyt az állomástól, a városon keresztül, Gyöngyössolymosig a szakaszosan megépített, úgynevezett repülővágányokon juttatták el: A síneken saját kerekein gurulva zakatolt végig a Liza nevű mozdony, amíg a sínpár el nem fogyott. Akkor a már lefutott vonalat felszedték, és újból és újból a mozdony elé építették.
A korabeli leírások alapján ezt a különös műveletet a kismozdony ,járását a vonulás 11 napján kicsik és nagyok, százai nézték, követték végig.
Az említett vasútvonalakon fát és követ szállítottak.
1911-ben az uradalom és a Bama-féle Rt. a farkasmályi kőbányától 3,4 km hosszan a gyöngyösi-parádi országút padkáján a gyöngyösi MÁV állomás mellé építette ki gazdasági vasútvonalát. 1918-ban Gyöngyös város megterveztette a farkasmályi megállótól Mátrafüredig, onnan a Csatorna-völgyben építendő keskenynyomtávú vasútját. Azonban a háború és a forradalmak miatt a Gyöngyös és Mátrafüred közötti teherforgalom csak 1923. június 5-én indulhatott meg.
A vonal a Gyöngyös-Benei Vasút Rt. nevet kapta. Közben 1917-ben Gyöngyös és Gyöngyössolymos között is megépült az összeköttetés. 1921-1922 telén a gyöngyössolymosi erdőket a gyöngyösi MÁV állomásig 15,4 km vasútvonal kötötte össze.
1925-ben felújították (mindegyiket 760 mm nyomtávúra építették át) a nyírjesi és a monostor-völgyi vonalakat.
Szerkesztőségi ajánlat
Vizsolyi Biblia Látogatóközpont (Mantskovit Bálint Nyomtatástörténeti Múzeum)
Vizsoly
Árpád-kori Műemlék Templom
Füzér Vára
Füzér
A Füzéri Várhegy 2008-ban elnyerte Magyarország természeti csodája címet

Almásy-kastély
Gyula
A 21. századi interaktív technika segítségével a felfedezés élményét kínálja a kiállítás a látogatónak

Kiemelt szállás ajánlatok
Kőkapu Vadászkastély és Hotel
Nagyhuta
Ha szeretnék kipihenni a hétköznapok fáradalmait, a város zaját, válasszák a Zempléni-hegység szívében, nyugodt, csendes helyen található Kőkapu Vadászkastély és Hotelt.
Szarvas Panzió
Erdőbénye
Gyalogtúrák, kerékpáros utak történelmi várak, halban és vadban gazdag vizek és erdők, borturizmus, kulturális és gasztronómiai rendezvények kínálnak sokszínű programot az idelátogatóknak.
Kata Apartman Vendégszállás
Jászberény
A szállás cégeknek, magánszemélyeknek, kirándulni, pihenni vágyóknak rövid hétvégére, akár 1-éjszakára is rendelkezésre áll.