Balatonalmádi látnivalói

Vörös Homokkő tanösvény

Cím Balatonalmádi Szent István Park 47.028801 N, 18.015555 E
Kapcsolat Nincs megadva elérhetőség
Ha az ember szeretné jobban megismerni Balatonalmádit, akkor mindenképpen végig kell járnia a Vörös Homokkő Tanösvényt, ezt a nagyjából 6 km-es városi túrát, mely során megelevenedik Almádi múltja és jelene, valamint a város legtöbb nevezetességeivel is találkozhatunk.

A túra a Pannónia Kulturális Központ és Könyvtár melletti kis parkból, a Pannonia Aqua szobor mellől indul. Itt egy tábla leírással és térképpel szolgál az előttünk álló túra fő állomásairól. A jelzés amit végig követni kell: a kék háromszög.

Indulás után rögtön az egykori Zsák Vendéglő visszaállított (nem eredeti) oszlopaiba botlunk a park szélén. A Zsák Vendéglő volt Almádi első vendéglőinek egyike, az 1800-as évek végén épült és számos mulatságnak, programnak biztosított helyet, miközben folyamatosan bővült zenepavilonnal, kerthelyiséggel és néhány szállodai szobával is. A II. világháborúban bombatalálat érte, majd később államosították és Tüzép telepként is használták, mielőtt lebontották volna. A két oszlop előtt állva az ember elmereng a város múltján és szívesen visszautazna az időben, hogy megnézze azokat a régi a mulatságokat és a vendéglő fénykorát.

De a sétánk vezet tovább, hisz még 6 km áll előttünk, így a kék háromszög jelzést követve átvágunk az árnyas Széchenyi sétányon, aztán átkelünk a Baross Gábor úton, hogy elinduljunk felfelé a Szent Imre herceg úton. Egy kicsit kaptatós lesz, néha meg is állhatunk és visszapillanthatunk: innen már látszik a Balaton. A csodálatos panoráma ad némi plusz energiát, hogy megmásszuk ezt a meredek utcát.

A Szent Imre herceg utat keresztezni fogja a Móra Ferenc utca, melynek sarkán egy kis tábla jelzi, arrafelé folytatva utunkat egy vöröskő-bányából kialakított bányaparkot tekinthetünk meg. Ezen a kitérőn a természet a maga vadságával és bájával némileg átvette uralmat, így inkább csak kalandorok figyelmébe ajánljuk.

Ha kitérő nélkül szeretnénk menni, akkor csak haladjunk végig a Szent Imre herceg úton egészen a Kilátóhegyi utcáig és kövessük a jelzést, amíg egy erdős részen keresztül ki nem érünk a Töltés utcára. Figyeljük a kék háromszöget ebben a kereszteződésben, hiszen továbbra is a Kilátóhegyi utcán kell haladni néha kicsit kanyarogva, néha kicsit zegzugosan, de végig felfelé vezet az út, egészen a kilátóig. Itt már jól látható jelei vannak a környékre jellemző vöröskőnek, előbukkan a fák alól, néhol még a talaj a vörös, majd feltűnik a kilátó is vöröskő talpazatával.

Balatonalmádi ikonikus jelképe az Óvári Messzelátó, mely a város hajdani szőlőhegyén épült valamikor 1900 körül Dr. Óvási Ferenc kezdeményezésére. Az hosszú évtizedek megviselték a kilátó épületét, így állaga jelentősen leromlott, de a 90-es évek elején régi fényképek alapján újjáépítették. A különleges tetőszerkezeten némileg egyszerűsítettek, de megőrizték annak hangulatát és így az Óvári Messzelátó a Balaton egyik legszebb és legegyedibb kilátója a mai napig.

Belátni innen az egész Fűzfői-öblöt, a magaspartot, tiszta időben ellátni a Vértes hegységben lévő, Csókakő váráig is. De a Balaton látványa mellett a legszebb, ahogy körbe vesznek a a dombok és  elterül alattunk a város.

Utunkat ezután lefelé folytatjuk a Lomb és utána a Batthyány utcán, egészen a vöröskőből épült felüljáróig, ahol a 375 sorozatszámú mozdony tiszteleg  az egykori Veszprém-Alsóörs vasútvonal előtt, melyet épp 50 éve, 1969-ben szüntettek meg. Ma bicikliút fut itt, két keréken roboghatunk az egykori vasútvonal nyomvonalán.

A mozdonytól is páratlan panoráma tárul elénk, majd a felüljáró alatt áthaladva, vöröskő kerítések és talpazatok szomszédságában a Budai Nagy Antal úton lejutunk a Dózsa György útig, ahol jobbra kanyarodva megyünk tovább egészen a meredek és macskaköves Semmelweis utcáig. Ez levisz a Dr. Óvári Ferenc utcához, itt balra kanyarodunk és elsétálunk Balatonalmádi egyik gyöngyszeméhez, a Szent Imre templomhoz és a Szent Jobb Kápolnához. 2001. augusztus 20-a óta itt őrzik Szent István jobbjának egy fragmentumát.

Nem sokkal ezután átkelünk a 71-es úton, a vasúti síneken és az Öregparkban haladunk tovább. Jobbkéz felől a Wesselényi strand, balkéz felől a csodálatos, árnyas park kíséri utunkat. Az Öregpark folytatása lesz a Szent Erzsébet-liget, ahol végig nézhetjük az Európa Szoborpark alkotásait, megcsodálhatjuk a Zenepavilont, a Balatonba folydogáló Remete patakot és a felette átvezető Sóhajok hídját, elmélázhatunk az örökmécses mellett, majd egy padra telepedve megpihenhetünk a mólónál a Balatonban gyönyörködve.

Ezután a park másik oldalán futó bicikliúton indulunk vissza, egészen a vasúti átjáróig, mely 2013 óta VasútARTjáróként funkcionál és félévente megújuló tárlattal várja az áthaladókat.
Az átjáró túloldalán pedig meg is érkezünk a központba, túránk végállomásához.