Körtúra a Dorró-hegy érintésével

47.319365 N, 18.086978 E
Kapcsolat
Nincs megadva
Bakonycsernye-Kisgyóni elágazás – Kisgyón Terészetbarát Telep – Erdei szentély –Károly-lak – Csikling vár – Dorró-hegy – Bakonycsernye-Kisgyóni elágazás. 14km Jelzés: K■, K, KD, P, PKΩ, KL, P, PP+, P, K■ Bakonycsernye-Kisgyóni elágazás autóbuszmegállótól a D-re induló erdészeti aszfaltúton, vagy a vele párhuzamosan haladó K■ turistajelzésen 1,5 km gyaloglás után érünk be a Kisgyón Természetbarát Telepre, amely a Keleti-Bakony jelentős turisztikai központja.

Rövid pihenő után Kisgyónról a K jelzésen induljunk tovább a DNy-i irányba folytatódó erdészeti úton, kb.

1 km megtétele után érkezünk a hajdani Kisgyónbánya központjába, ahol már csak a bányász mártírok emlékműve és a szénosztályozó maradványai emlékeztetnek az egykori szénbányára. Gyönyörű bükkösben haladunk tovább Tűzköves-árokban lévő Erdei Szentélyig, a KP+KD jelzések találkozásáig. Tegyünk egy rövid kitérőt a KP+ jelzésen (kb. 200 m) a közeli Védett geológiai feltáráshoz. Térjünk vissza az Erdei szentélyhez, majd folytassuk utunkat a DNy felé kanyarodó KD jelzést követve.

Igen szép bükkösben gerinc úton kapaszkodunk felfelé a Bükk-hegy oldalában. Utunk jobbra fordulva és szintben a kanyargós Hosszú-Kígyós völgyhöz közelít, majd annak sziklás peremén emelkedik ismét a vadregényes, gyönyörű erdőben, és éri el a Károly-lak nevű vadászházat. A Károly-lak kicsiny, de szép faépülete zárva van, de nyitott teraszán most pihenhetünk is egy kicsit a fárasztó, hosszú emelkedő leküzdése után.

A Károly-laktól utunkat továbbra is a KD jelzésen folytatjuk, melyről hamarosan a jobbról betorkolló P jelzésű útra fordulunk, amely a Hárs-hegy elegyes tölgyerdején át vezet Ny-i irányba. Utunk egy már használaton kívüli ciszterna mellett keresztezi a Hétházpuszta-Kisgyón kövezett erdészeti utat, majd még kb. 500 m-t folytatódik az erdő széléig. Itt válik ki belőle bal felé a KΩ jelzés, amely a fokozottan védett Alba Regia-barlang bejáratához vezet. Az Alba Regia-barlang a Bakony legnagyobb barlangja. Hossza meghaladja a 3 km-t, mélysége pedig a 200 m-t.

Két egymás közelében lévő víznyelő aljából nyílnak a kútgyűrűvel, vasráccsal lezárt bejáratai. A barlang sok helyen csak kúszva járható.

A barlangot csak szakképzett barlangi túravezető kíséretében lehet látogatni.

Javasoljuk a barlanglátogatási elképzeléseket hetekkel a tervezett túra előtt velük telefonon egyeztetni 22/418-224, a 22/310-866, vagy 88/469-063 számok egyikén.)Most a P jelzésen, majd a PKΩ fonódó jelzésen az Úttörő-forrás mellett megyünk tovább az erdészeti köves út hajtűkanyarjában lévő Hamuház nevű kis vadászházhoz. Hamuháztól kb. 300 m-es KL jelzés vezet szép gyertyánosban Csikling-vár romjához.

Csikling-vár romjától a KL jelzésen térjünk vissza a P jelzésű Hétházpuszta-Kisgyón erdészeti köves útra, itt balra, ÉK-i irányba kell utunkat folytatni Kisgyón felé. Enyhén lefelé tartunk a kanyargós úton, az irtásokon keresztül helyenként szép kilátás tárul elénk Bakonycsernyére és a Súri-dombokra. Mintegy 2 km-t haladunk a gyönyörű vegyes lomberdőben, amikor egy hajtűkanyarba, a KPP+ útjelzések csomópontjába érkeztünk. (Innen a KP+ jelzésen letérhetünk a Tűzköves-árok alsó szakaszában lévő Védett geológiai feltárás – Erdei szentély felé is). Túránkat a PP+ jelzésű erdészeti úton folytassuk a Rékas (Dorró)-hegy oldalán. Igen szép az erdő, évszázados bükköket láthatunk utunk mellett.

A P+ jelzés egy útelágazásban balra elválik tőlünk, mi továbbra is a P jelzést követjük az erdészeti úton, majd onnan jobbra, a Szalmavári-erdőbe betérve átlósan átvágjuk az erdészeti út kanyarulatait, és lejtős úton, szép bükkösben érünk Kisgyón D-i széléhez. Kisgyóntól a K■ jelzésen, vagy a jelzés nélküli aszfaltúton jutunk vissza Bakonycsernyére, túránk kezdőpontjára.